Prestatie

Prestatie Rapporten

Hieronder vindt u een korte beschrijving van Logaholic’s Prestatie rapporten.

Beschikbare rapporten

[list_icon icon=”circle”]

[/list_icon]


[important]
U dient KPI’s in te stellen (Doel pagina’s) voordat u prestatie rapporten kunt opvragen.
[/important]

[lampje]
INFO: Logaholic rapporten delen een aantal Algemene Rapport Opties die op uw data toegepast kunnen worden. Alle opties die specifiek bij een rapport horen worden in de onderstaande beschrijvingen behandeld.
[/lampje]

Prestatie Trends

In het Prestatie Trends rapport vindt u een overzicht van uw belangrijkste doelpagina’s (KPI’s) en de bijbehorende trends in conversie over de geselecteerde periode. U kunt bij de rapport instellingen kiezen of u de conversie wilt weergeven als ‘conversie ratio’ of dat u het aantal ‘geconverteerde’ bezoekers wilt zien. De ‘conversie ratio’ wordt gemeten als het percentage van uw totale bezoekers dat naar een pagina navigeert die u heeft opgegeven als doelpagina. Vaak is dit het percentage bezoekers die zich inschrijft voor uw nieuwsbrief, een order plaatst of een abonnement afsluit. Met dit rapport wordt het verloop in conversie u in een oogopslag duidelijk, zodat u direct actie kunt ondernemen.


Prestatie Overall

Prestatie Overall helpt u, zoals de naam al zegt, de algemene prestatie van uw website in de gaten te houden. Het rapport toont het aantal bezoekers dat actief is geweest op uw belangrijkste doelpagina’s (KPI’s) en tegelijkertijd hoeveel procent deze bezoekers van het totaal uitmaken. U kunt uiteraard zoveel doelpagina’s instellen als u wilt, zodat u precies weet welk percentage bezoekers uiteindelijk converteert naar klant.


Pagina Conversie

Het Pagina Conversie rapport toont de entree pagina’s waarop bezoekers binnen zijn gekomen voordat ze converteerden via een van uw doelpagina’s. Dit is een belangrijke functie, zodat u kunt zien welke entree pagina’s een rol spelen in het conversie proces. Belangrijk: Dit rapport toont alléén de conversie voor entree pagina’s. Om uit te zoeken welke andere pagina’s het conversie proces beïnvloeden, bekijk het Road to Sales rapport.


Land Conversie

Land Conversie geeft de conversie weer voor de landen waaruit uw website het meeste verkeer ontvangt. Zowel het aantal bezoekers, geconverteerde bezoekers en de conversie ratio worden weergegeven. Zo ziet u direct in welke landen uw website (relatief) het best presteert.


Conversie Trends

Conversie Trends geeft u de mogelijkheid om één bepaalde doelpagina (KPI) in detail te onderzoeken. Standaard worden er twee tabellen gegenereerd, één voor het aantal bezoeken aan uw doelpagina en één voor conversie ratio. In de eerste tabel is het aantal bezoekers van uw doelpagina keer 10 weergegeven ten opzichte van het totale website verkeer, dit wordt gedaan om beter overzicht in de grafiek te geven. Het gaat u tenslotte om de trend in dit rapport! In tweede tabel wordt de conversie ratio voor uw doelpagina weergegeven, ook met bijbehorende trend.


Referrer Conversie

Het Referrer Conversie rapport toont u het aantal geconverteerde bezoekers per verwijzende site. Binnen enkele seconde ziet u welke referrers echt waardevolle bezoekers naar uw site brengen. Belangrijk: dit rapport toont alleen de conversie voor de ‘eerste verwijzer’. Om uit te zoeken welke andere verwijzings-url’s het conversie proces beïnvloed hebben, neem een kijkje in het Road to Sales rapport.


Trefwoord Conversie

Het Trefwoord conversie rapport toont het aantal geconverteerde bezoekers welke navigeerden naar uw website met behulp van een bepaald zoekwoord. Het kennen van uw meest waardevolle zoekwoorden kan u veel geld schelen, als u bijvoorbeeld adverteert via zoekmachine’s. Stop met betalen voor woorden die niet tot conversie leiden.


Tijd tot Conversie

Een perfecte indicator van website efficiëntie is de tijd die nodig is om naar een bepaald conversie punt te navigeren. Met dit rapport kunt u zien of uw bezoekers snel op uw doelpagina’s uitkomen. Tijd tot Conversie toont de gemiddelde tijd die nodig is voordat een bezoeker een bepaalde doelpagina (KPI) bereikt.


Funnel Analyse

Met dit rapport definiëert en analyseert u de fases die bezoekers doorlopen op weg naar een doel binnen uw site. Het laat u de aantallen bezoekers zien, aan een bepaalde entree pagina en hoeveel daarvan afhaken tijdens het doorlopen van de verschillende fases. De bedoeling is u inzicht te geven in de knelpunten van bv. uw verkoop proces. Waar in het pad naar het doel (verkoop) haken de meeste bezoekers af, u signaleert dus knelpunten binnen uw site, welke verbetert kunnen worden, om de effectiviteit van uw site te verhogen.

Wat is een Sales Funnel?

[indent]

Een ‘Sales Funnel’ is een manier om het verkoop process van een website weer te geven. In Logaholic gebruiken we dit model om ieder proces, dat leidt tot een belangrijke gebeurtenis op uw website, weer te geven. Een voorbeeld van zo’n belangrijke gebeurtenis, een conversie, is bijvoorbeeld een aankoop in uw webwinkel of een inschrijving voor de nieuwsbrief. De grafische weergave is bedoeld om de afname in bezoekersaantallen weer te geven, wanneer bezoekers een bepaald proces doorlopen.

[/indent]

Het creëren van een Funnel rapport

[indent]

Wanneer u klikt op ‘Manage Funnels’ komt u in het scherm waar uw de funnel analyses beheerd. Klik op ‘Creëer nieuwe Funnel’ om een nieuw Funnel rapport aan te maken -drie legen velden zullen verschijnen. Deze velden stellen u in staat om de fases te definieren die leiden tot een van uw doelpagina’s (KPI’s).

Om een goed werkend funnel rapport te maken moet u iedere pagina die een fase representeert invullen. Elke fase of ‘stage’ wordt in feite gedefinieerd door de specifieke web pagina die u opgeeft. Deze pagina’s maken uiteraard onderdeel uit van het bestel of order proces op uw website. U geeft dus het pad op dat bezoekers moeten doorlopen om tot een bestelling (of nieuwsbrief inschrijving etc.) te komen.
Als de eerste pagina in het verkoop proces iedere pagina van uw website mag zijn, dan kunt u in het Pages veld ‘Any’ opgeven. Het is ook goed mogelijk dat u bijvoorbeeld alle bezoekers die vanuit Google uw website bezoeken wilt analyseren. Vul in dit geval de Google url in het Page veld. De volgende stages vult uw in aan de hand van uw site’s navigatiestructuur.

Zorg ook dat u al uw fases (stages) een passend Label mee geeft. Ieder label zou duidelijk moeten beschrijven wat u gaat meten. Wanneer u bijvoorbeeld het inschrijfproces voor een nieuwsbrief wilt analyseren, zou een goed label zijn “Interesse” voor de fase waarin de bezoeker zich oriënteert op het product.
Een belangrijke functie van het funnel analyse rapport is de mogelijkheid om u van financiële gegevens te voorzien, in termen van uitgaven en inkomsten. Als u bijvoorbeeld op andere site’s adverteert, dan kunt u een waarde koppelen aan een fase. Elk bezoek aan een van uw landingspagina’s vanuit deze advertentie-site’s kost u geld. Als u een funnel rapport creëert, dan kunt u bijvoorbeeld een waarde van € 0,50 meegeven aan de landings URL omdat dit de prijs is die u betaald aan de verwijzer. Hetzelfde geld voor de laatste fase van het verkoop proces. Heeft u producten met een gemiddelde prijs van € 100,-, vul dan deze waarde in voor de laatste pagina in het proces.

[/indent]

Road to Sales

Road to Sales toont u de drie meest belangrijke waarden om de prestatie van uw website te meten; uw zoekwoorden, pagina’s en referrers. Dit zeer uitgebreide rapport toont in aparte tabellen; welke pagina’s populair zijn onder converterende en non-converterende bezoekers, welke zoekwoorden populair zijn onder converterende en non-converterende bezoekers, en hetzelfde voor verkeersbronnen (verwijzers). Het wordt op deze manier snel duidelijk welke pagina’s, zoekwoorden en referrers leiden tot de meeste conversie via één van uw doelpagina’s, en welke tot de minste.


Goals

Doelen zijn essentieel om uw website naar het hoogste niveau te tillen. Met het Goals rapport kunt u doelen stellen voor elke pagina die u wilt. U kunt doelen instellen voor bezoekers aantallen, pageviews en uiteraard conversie. Het rapport toont een eenvoudig af te lezen weergave.