De verschillen
Uw website word gehost op een webserver die log bestanden creëert. Deze log bestanden slaan nauwkeurig gegevens op van elke beweging op uw website. Dit levert grote hoeveelheden aan data op. ‘Big data’ is moeilijk te verwerken in ruw formaat en gecompliceerd om te versturen. Logaholic kan deze log bestanden als data bron gebruiken en presenteert uw waardevolle bezoekersgegevens in begrijpelijke rapporten. Wanneer logaholic ingesteld is als ‘log analyzer’, worden uw log bestanden geïmporteerd en omgezet tot bruikbare website statistieken.
De meeste andere ‘Analytics’ programma’s zoals Google Analytics gebruiken een andere data collectie methode: Javascript gebaseerde tracking (Oftewel ‘Page Tagging’). Door een stukje Javascript code in uw pagina’s te plakken word de bezoeker ‘getagd’ met een cookie en de informatie naar een centrale server gestuurd.
Welke methode het beste is voor u is moeilijk te bepalen zonder uw situatie te kennen. Beide methodes hebben hun voor- en nadelen. Echter, de een sluit de andere niet uit, in tegendeel zelfs. Wel is belangrijk om in gedachte te houden dat op sommige gebieden de verschillen erg groot zijn.
U weet misschien al dat een groot gedeelte van het verkeer op uw website van ‘niet-menselijke’ bezoekers (bots) komt. Dit kunnen zoekmachine’s zijn die uw site bezoeken. Maar het kunnen ook bots zijn met andere intenties, vaak geen goede. In beide gevallen is het als website eigenaar goed om informatie over te hebben. U wilt graag weten of uw pagina’s voldoende geïndexeerd worden door de zoekmachine’s, en misschien wel belangrijker: u wilt dat uw site zo goed mogelijk beveiligd is. Jammergenoeg wordt dit ‘niet-menselijk’ verkeer vaak gemist door een Javascript tracker. Log bestanden bevatten deze gegevens wel. En er zijn meer impliciaties die het gebruik van Javascript tracker met zich mee brengen:
Javascript gebaseerde tracking is niet altijd even accuraat door:
– Bezoekers die het web bezoeken met een browser die geen Javascript ondersteund.
– Bezoekers die Cookies blokkeren of verwijderen.
– Cookies die een time-out krijgen.
– Ongeduldige bezoekers die niet wachten met klikken tot de pagina geladen is.
– Bovengenoemde ‘bots’ die grotendeels geen Javascript ondersteunen.
Dan hebben we ook nog zoiets als ‘site errors’, oftewel pagina foutmeldingen. Niets is meer frustrerend dan te ontdekken dat uw bezoekers op een missende pagina zijn belandt. Hoewel Javascript trackers de mogelijkheid bieden om een individuele 404 pagina’s te volgen, is deze methode niet geschikt voor het opsporen van foutmeldingen in uw website. Log analyzers zoals Logaholic bieden dan de uitkomst, web server log bestanden bevatten namelijk ALLE opgevraagde meldingen (301, 302, 305, etc.).
Aan de andere kant zijn er ook gegevens die niet opgeslagen kunnen worden in log bestanden, zoals scherm resolutie of kleur diepte van de gebruiker’s browser. De Javascript tracker heeft hier een voordeel. Het is daarom dat wij Logaholic zo gemaakt hebben dat hij beide data collecties kan verwerken.
Door eenvoudig een stukje code te plaatsen in uw webpagina’s, wordt uw reeds gedetailleerde log analyse aangevuld door gegevens uit de tracker. Wij noemen dit de Logaholic Hybride modus. Logaholic is daardoor in staat om het gehele plaatje te laten zien, zonder dat u een keuze hoeft te maken tussen de data collectie methodes.
Gebruikt u Google Analytics om uw advertentie prestaties te volgen? Lees dan verder!
In de bovenstaande sectie onderscheiden we een aantal belangrijke verschillen tussen de web analytics data collectie methodes. Deze verschillen kunnen leiden tot verschillen in rapportage tussen beide. Het is daarom niet meer dan logisch dat de conversie ratio’s van uw advertenties onderling verschillen. De resultaten samenvoegen leidt tot een veel beter beeld. Zeker als u veel geld uitgeeft aan advertenties is het beter om het hele plaatje te zien zodat u de kosten onder controle houdt. U geeft ook niet zomaar iemand controle over uw creditcard als u geen idee heeft wat er mee gedaan wordt, toch? Web server log bestanden bevatten ALLE gegevens over uw website verkeer. Javascript trackers missen veel klikken, ook klikken waar u voor betaald heeft. Onvermijdelijk zal een percentage van deze klikken foutief zijn en de regels van uw advertentie-aanbieder overtreden. Hier wordt ook wel naar gerefereerd als ‘Klik Fraude’. U zult dus klikken moeten controleren. Wilt u dit doen met een programma van het bedrijf waar u advertenties bij inkoopt? Waarschijnlijk liever niet. U weet in ieder geval dat een Javascript gebaseerde tracker niet voldoende informatie oplevert. Klik fraude is een serieus probleem. Experts schatten dat ongeveer 15-20% van betaald verkeer grijs gebied is. Het niet kunnen uitvoeren van gedegen onderzoek met een onafhankelijk en betrouwbare ‘analytics tool’ kan u geld kosten.